Samorząd
Gmina wykonuje swoje zadania poprzez organy – organ wykonawczy (Prezydent Miasta) oraz organ stanowiący i kontrolny (Rada Miasta).
Prezydent Miasta: | Paweł Makuch |
Zastępca Prezydenta Miasta: | Konrad Sipiera Beata Czyżewska (do 6 kwietnia 2022 r.) |
Sekretarz Miasta: | Karolina Sorbian-Jamiołkowska |
Skarbnik Miasta: | Anna Mielniczek Lidia Sadowska-Mucha (do 25 lipca 2022 r.) |
Siedziba Urzędu mieści się w Pruszkowie przy ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 14/16 w Pruszkowie.
W raportowanym roku doszło do istotnych zmian w kierownictwie Urzędu i całej Gminy Miasto Pruszków. W dniu 6 kwietnia 2022 r. Prezydent Miasta Pruszkowa wydał Zarządzenie Nr 82/2022 odwołujące Beatę Czyżewską ze stanowiska pierwszego Zastępcy Prezydenta Miasta Pruszkowa, po złożonej przez nią rezygnacji z zajmowanego stanowiska. Pomimo trudnej sytuacji, związanej m.in. z napływem uchodźców z Ukrainy, Prezydent zdecydował, iż nie będzie powoływał drugiego Zastępcy.
Zgodnie z uchwałą Nr LVIII.569.2022 Rady Miasta Pruszkowa z dnia 30 czerwca 2022 r. odwołano dotychczasowego Skarbnika Miasta – Lidię Sadowską-Muchę, która po wielu latach pracy odeszła na emeryturę. W dniu 29 września 2022 r. Rada Miasta Pruszkowa przyjęła uchwałę Nr LXII.590.2022 w sprawie powołania Anny Mielniczek – wieloletniego pracownika Wydziału Finansów i Budżetu Urzędu Miasta Pruszkowa – na stanowisko Skarbnika Miasta Pruszkowa, będącego jednocześnie głównym księgowym budżetu.
Zgodnie z Regulaminem Organizacyjnym Urzędu Miasta Pruszkowa poszczególnym stanowiskom podlegają niżej wymienione Wydziały, Biura, samodzielne stanowiska i inne podmioty odpowiedzialne za wykonywanie prac na rzecz wspólnoty samorządowej.
Prezydent Miasta Pruszkowa |
Zastępca Prezydenta |
Sekretarz |
Skarbnik |
Audytor Wewnętrzny |
Biuro Kontroli Wewnętrznej |
Biuro Prawne |
Biuro Prezydenta |
Biuro Zarządzania Kryzysowego |
Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych |
Stanowisko ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy |
Wydział Bezpieczeństwa Informacji i Teleinformatyki |
Wydział Edukacji |
Wydział Inicjatyw Społecznych |
Wydział Strategii i Rozwoju |
Zastępca Prezydenta Miasta Pruszkowa |
Biuro Promocji i Marketingu |
Wydział Geodezji, Mienia i Estetyki Miasta |
Wydział Ochrony Środowiska |
Wydział Planowania Przestrzennego |
Wydział Realizacji Inwestycji |
Sekretarz |
Biuro Rady Miasta |
Urząd Stanu Cywilnego |
Wydział Organizacyjny |
Wydział Spraw Obywatelskich i Obsługi Mieszkańców |
Skarbnik |
Wydział Finansów i Budżetu |
Rada Miasta Pruszkowa liczy łącznie 23 radnych – VIII kadencja (2018-2024). Poniżej przedstawiono skład Rady Miasta wraz ze zmianami, które miały miejsce
w raportowanym roku.
Przewodniczący Rady Miasta: | Krzysztof Biskupski |
Wiceprzewodniczący Rady Miasta: | Piotr Adam Bąk Eliza Kurzela (do 8 sierpnia 2022 r. – zrzeczenie się mandatu) |
Radni Rady Miasta: | Ewa Elżbieta Białaszewska-Szmalec |
Karol Andrzej Chlebiński | |
Edgar Tadeusz Czop | |
Marta Dziudzi | |
Dorota Kossakowska | |
Jakub Roman Kotelecki | |
Dariusz Jan Krupa | |
Eugeniusz Jan Kulpa | |
Andrzej Maciej Kurzela | |
Olgierd Bogdan Lewan | |
Mieczysław Antoni Maliszewski | |
Grzegorz Margas (od 2 grudnia 2022 r.) | |
Kazimierz Szczepan Mazur | |
Józef Moczuło | |
Józef Osiński | |
Jacek Rybczyński | |
Grzegorz Jan Szachogłuchowicz | |
Anna-Maria Szczepaniak | |
Anna Wasilewska (od 23 sierpnia 2022 r.) | |
Małgorzata Katarzyna Widera | |
Paweł Marcin Zagrajek | |
Katarzyna Wall (do 13 października 2022 r. – zrzeczenie się mandatu) |
W raportowanym roku Rada Miasta Pruszkowa łącznie spotkała się na 19 sesjach.
W 2022 r. praca Rady Miasta opierała się na 8 komisjach stałych, których głównym zadaniem było wydawanie opinii oraz przekazywanie wniosków Radzie zgodnie z posiadanymi kompetencjami oraz zakresem tematycznym danej Komisji stałej.
Komisja Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska |
Przewodniczący – Karol Chlebiński |
Komisja Oświaty, Kultury i Sportu |
Przewodnicząca – Małgorzata Widera |
Komisja Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia |
Przewodniczący – Eugeniusz Kulpa |
Komisja Prawa, Administracji i Bezpieczeństwa |
Przewodniczący – Olgierd Lewan |
Komisja Rewizyjna |
Przewodnicząca – Dorota Kossakowska |
Komisja Rozwoju, Funduszy i Integracji Europejskiej |
Przewodniczący – Jacek Rybczyński |
Komisja Skarbu, Budżetu i Finansów |
Przewodniczący – Józef Moczuło |
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji |
Przewodniczący – Mieczysław Maliszewski |
Ponadto w raportowanym roku powołano 2 Komisje doraźne.
Komisja doraźna do spraw rozwiązywania problemów hydrologicznych Gminy Miasta Pruszkowa związanych z awarią jazu na rzece Utracie |
Przewodnicząca – Anna-Maria Szczepaniak |
Komisja doraźna do spraw zabytków w Pruszkowie |
Przewodniczący – Jakub Kotelecki |
Głównym celem Miejskiej Rady Seniorów jest integracja pruszkowskiego środowiska osób starszych oraz wzmacnianie i wspieranie udziału osób dojrzałych
w życiu społeczności lokalnej. Jednocześnie jest ona organem o charakterze doradczym, inicjatywnym i konsultacyjnym dla organów Miasta Pruszkowa.
Miejska Rada Seniorów w Pruszkowie składa się z 15 radnych:
Przewodniczący Rady Seniorów: | Wojciech Rosiński |
Wiceprzewodnicząca Rady Seniorów: | Sabina Michta |
Radni Rady Seniorów: | Barbara Abramowska |
Janina Bakiera | |
Zdzisław Cechniak | |
Maria Czeley-Dudek | |
Krystyna Dobrowolska | |
Barbara Gajo | |
Elżbieta Jasek | |
Andrzej Malczyk | |
Wojciech Pakuła vel Rutka | |
Piotr Przybysz | |
Urszula Robakiewicz | |
Ewa Ruszczak | |
Joanna Szpuda-Bukowska | |
Jerzy Gwardys (do 1 lutego 2022 r. – rezygnacja) |
Do najważniejszych działań Miejskiej Rady Seniorów w Pruszkowie podjętych w raportowanym roku należy zaliczyć:
- comiesięczne posiedzenia Rady,
- współrealizację z Gminą Miasto Pruszków zadania „Dobre Pomysły Pruszkowskiej Rady Seniorów” w ramach instrumentu „Mazowsze dla seniorów”,
- współpracę przy opracowaniu „Strategii Polityki Senioralnej dla Miasta Pruszkowa na lata 2023-2027”,
- współpracę przy organizacji wydarzeń miejskich:
- Dni Pruszkowa,
- Pożegnanie Lata,
- Szkolenia kompetencyjne dla członków Rady Seniorów,
- spotkania w klubach seniora,
- organizację pierwszego pruszkowskiego forum dla seniorów,
- udział w Senioraliach w Krakowie.
Skład Młodzieżowej Rady Miasta Pruszkowa trzeciej kadencji (2019-2022):
Przewodnicząca Młodzieżowej Rady: | Karolina Szklarska |
Wiceprzewodnicząca Młodzieżowej Rady: | Marcelina Turczyk |
Wiceprzewodnicząca Młodzieżowej Rady: | Zuzanna Wyszomierska |
Sekretarz Młodzieżowej Rady: | Konrad Grzegorczyk |
Rzecznik Młodzieżowej Rady: | Wiktoria Włodarczyk |
Radni Młodzieżowej Rady: | Julian Sebastian Dziełak |
Zofia Dziewiecka | |
Alicja Ewa Godlewska | |
Klementyna Grzybowska | |
Kacper Jamiołkowski | |
Artur Adam Kienig | |
Aleksandra Kozłowska | |
Martyna Bożena Kwiatkowska | |
Julia Mędza | |
Wiktoria Miernik | |
Krzysztof Milke | |
Antonina Karolina Mioduszewska | |
Mikołaj Piotr Nawrocki | |
Oliwia Pawlicka | |
Patryk Pietrzak | |
Piotr Pławiak | |
Natalia Jolanta Ptaszek | |
Michał Radzki | |
Wiktoria Amelia Sęk | |
Adam Stanisław Słobodzin | |
Anna Szczegodzińska | |
Karolina Szklarska | |
Marta Szostak | |
Michał Tański | |
Marcelina Turczyk |
W raportowanym roku uchwalono nowy statut Młodzieżowej Rady Miasta, w brzmieniu określonym w załączniku do Uchwały Nr LXII.589.2022 Rady Miasta Pruszkowa z dnia 29 września 2022 r. W przedmiotowym statucie określono m.in.:
- liczbę radnych – od 7 do 50 członków,
- cel działania Rady, którym jest kształtowanie postaw prospołecznych, obywatelskich, demokratycznych i patriotycznych,
- zadania Rady, do których m.in. należy promowanie, inicjowanie i koordynowanie działań o charakterze społecznym, edukacyjnym, kulturalnym, sportowym, rekreacyjnym, ekologicznym i charytatywnym,
- kompetencje Prezydium Rady, które składa się z Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego i Sekretarza,
- prawa i obowiązki członków Rady.
W 2022 r. zakończyła się trzecia kadencja Młodzieżowej Rady Miasta Pruszkowa, wobec czego w drugiej połowie roku można było składać swoje kandydatury na kolejną kadencję. Zgodnie z przyjętymi zasadami kandydatem na Radnego mógł zostać każdy mieszkaniec Miasta, który w dniu wyborów miał ukończone 12 lat, ale nie skończył 18 roku życia.
W ramach promocji postaw społecznych i obywatelskich Urząd Miasta podjął intensywne działania promujące udział młodzieży mieszkającej na terenie Miasta
w wyborach do Młodzieżowej Rady Miasta Pruszkowa. Na przełomie listopada i października 2022 r. Prezydent Miasta spotkał się osobiście z uczniami wszystkich szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych celem promowania udziału w wyborach oraz kandydowania do Młodzieżowej Rady Miasta.
Termin zgłaszania kandydatur mijał 2 grudnia 2022 r., natomiast wybory wyznaczono na dzień 10 stycznia 2023 r.
Głównym celem działania Rady jest kształtowanie postaw prospołecznych, obywatelskich, demokratycznych i patriotycznych, między innymi poprzez promowanie idei społeczeństwa obywatelskiego, integrację i współpracę środowisk młodzieżowych działających na terenie Miasta oraz rozpoznawanie i reprezentowanie interesów młodzieży wobec instytucji publicznych i pozarządowych.