Samorząd

Gmina wykonuje swoje zadania poprzez organy – organ wykonawczy (Prezydent Miasta) oraz organ stanowiący i kontrolny (Rada Miasta).

Prezydent Miasta:

Paweł Makuch

Zastępca Prezydenta Miasta:

Konrad Sipiera

Beata Czyżewska (do 6 kwietnia 2022 r.)

Sekretarz Miasta:

Karolina Sorbian-Jamiołkowska

Skarbnik Miasta:

Anna Mielniczek

Lidia Sadowska-Mucha (do 25 lipca 2022 r.)

Siedziba Urzędu mieści się w Pruszkowie przy ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 14/16 w Pruszkowie.

W raportowanym roku doszło do istotnych zmian w kierownictwie Urzędu i całej Gminy Miasto Pruszków. W dniu 6 kwietnia 2022 r. Prezydent Miasta Pruszkowa wydał Zarządzenie Nr 82/2022 odwołujące Beatę Czyżewską ze stanowiska pierwszego Zastępcy Prezydenta Miasta Pruszkowa, po złożonej przez nią rezygnacji z zajmowanego stanowiska. Pomimo trudnej sytuacji, związanej m.in. z napływem uchodźców z Ukrainy, Prezydent zdecydował, iż nie będzie powoływał drugiego Zastępcy.

Zgodnie z uchwałą Nr LVIII.569.2022 Rady Miasta Pruszkowa z dnia 30 czerwca 2022 r. odwołano dotychczasowego Skarbnika Miasta – Lidię Sadowską-Muchę, która po wielu latach pracy odeszła na emeryturę. W dniu 29 września 2022 r. Rada Miasta Pruszkowa przyjęła uchwałę Nr LXII.590.2022 w sprawie powołania Anny Mielniczek – wieloletniego pracownika Wydziału Finansów i Budżetu Urzędu Miasta Pruszkowa – na stanowisko Skarbnika Miasta Pruszkowa, będącego jednocześnie głównym księgowym budżetu.

Zgodnie z Regulaminem Organizacyjnym Urzędu Miasta Pruszkowa poszczególnym stanowiskom podlegają niżej wymienione Wydziały, Biura, samodzielne stanowiska i inne podmioty odpowiedzialne za wykonywanie prac na rzecz wspólnoty samorządowej.

Prezydent Miasta Pruszkowa
Zastępca Prezydenta
Sekretarz
Skarbnik
Audytor Wewnętrzny
Biuro Kontroli Wewnętrznej
Biuro Prawne
Biuro Prezydenta
Biuro Zarządzania Kryzysowego
Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych
Stanowisko ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy
Wydział Bezpieczeństwa Informacji i Teleinformatyki
Wydział Edukacji
Wydział Inicjatyw Społecznych
Wydział Strategii i Rozwoju
Zastępca Prezydenta Miasta Pruszkowa
Biuro Promocji i Marketingu
Wydział Geodezji, Mienia i Estetyki Miasta
Wydział Ochrony Środowiska
Wydział Planowania Przestrzennego
Wydział Realizacji Inwestycji
Sekretarz
Biuro Rady Miasta
Urząd Stanu Cywilnego
Wydział Organizacyjny
Wydział Spraw Obywatelskich i Obsługi Mieszkańców
Skarbnik
Wydział Finansów i Budżetu

Rada Miasta Pruszkowa liczy łącznie 23 radnych – VIII kadencja (2018-2024). Poniżej przedstawiono skład Rady Miasta wraz ze zmianami, które miały miejsce
w raportowanym roku.

Przewodniczący Rady Miasta:

Krzysztof Biskupski

Wiceprzewodniczący Rady Miasta:

Piotr Adam Bąk

Eliza Kurzela (do 8 sierpnia 2022 r. – zrzeczenie się mandatu)

Radni Rady Miasta:

Ewa Elżbieta Białaszewska-Szmalec

Karol Andrzej Chlebiński

Edgar Tadeusz Czop

Marta Dziudzi

Dorota Kossakowska

Jakub Roman Kotelecki

Dariusz Jan Krupa

Eugeniusz Jan Kulpa

Andrzej Maciej Kurzela

Olgierd Bogdan Lewan

Mieczysław Antoni Maliszewski

Grzegorz Margas (od 2 grudnia 2022 r.)

Kazimierz Szczepan Mazur

Józef Moczuło

Józef Osiński

Jacek Rybczyński

Grzegorz Jan Szachogłuchowicz

Anna-Maria Szczepaniak

Anna Wasilewska (od 23 sierpnia 2022 r.)

Małgorzata Katarzyna Widera

Paweł Marcin Zagrajek

Katarzyna Wall (do 13 października 2022 r. – zrzeczenie się mandatu)

W raportowanym roku Rada Miasta Pruszkowa łącznie spotkała się na 19 sesjach.

W 2022 r. praca Rady Miasta opierała się na 8 komisjach stałych, których głównym zadaniem było wydawanie opinii oraz przekazywanie wniosków Radzie zgodnie z posiadanymi kompetencjami oraz zakresem tematycznym danej Komisji stałej.

Komisja Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska

Przewodniczący – Karol Chlebiński

Komisja Oświaty, Kultury i Sportu

Przewodnicząca – Małgorzata Widera

Komisja Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia

Przewodniczący – Eugeniusz Kulpa

Komisja Prawa, Administracji i Bezpieczeństwa

Przewodniczący – Olgierd Lewan

Komisja Rewizyjna

Przewodnicząca – Dorota Kossakowska

Komisja Rozwoju, Funduszy i Integracji Europejskiej

Przewodniczący – Jacek Rybczyński

Komisja Skarbu, Budżetu i Finansów

Przewodniczący – Józef Moczuło

Komisja Skarg, Wniosków i Petycji

Przewodniczący – Mieczysław Maliszewski


 

Ponadto w raportowanym roku powołano 2 Komisje doraźne.

Komisja doraźna do spraw rozwiązywania problemów hydrologicznych Gminy Miasta Pruszkowa związanych z awarią jazu na rzece Utracie

Przewodnicząca – Anna-Maria Szczepaniak

Komisja doraźna do spraw zabytków w Pruszkowie

Przewodniczący – Jakub Kotelecki

Głównym celem Miejskiej Rady Seniorów jest integracja pruszkowskiego środowiska osób starszych oraz wzmacnianie i wspieranie udziału osób dojrzałych
w życiu społeczności lokalnej. Jednocześnie jest ona organem o charakterze doradczym, inicjatywnym i konsultacyjnym dla organów Miasta Pruszkowa.

 

Miejska Rada Seniorów w Pruszkowie składa się z 15 radnych:

Przewodniczący Rady Seniorów:

Wojciech Rosiński

Wiceprzewodnicząca Rady Seniorów:

Sabina Michta

Radni Rady Seniorów:

Barbara Abramowska

 

Janina Bakiera

Zdzisław Cechniak

Maria Czeley-Dudek

Krystyna Dobrowolska

Barbara Gajo

Elżbieta Jasek

Andrzej Malczyk

Wojciech Pakuła vel Rutka

Piotr Przybysz

Urszula Robakiewicz

Ewa Ruszczak

Joanna Szpuda-Bukowska

Jerzy Gwardys (do 1 lutego 2022 r. – rezygnacja)

Do najważniejszych działań Miejskiej Rady Seniorów w Pruszkowie podjętych w raportowanym roku należy zaliczyć:

  • comiesięczne posiedzenia Rady,
  • współrealizację z Gminą Miasto Pruszków zadania „Dobre Pomysły Pruszkowskiej Rady Seniorów” w ramach instrumentu „Mazowsze dla seniorów”,
  • współpracę przy opracowaniu „Strategii Polityki Senioralnej dla Miasta Pruszkowa na lata 2023-2027”,
  • współpracę przy organizacji wydarzeń miejskich:
    • Dni Pruszkowa,
    • Pożegnanie Lata,
    • Szkolenia kompetencyjne dla członków Rady Seniorów,
    • spotkania w klubach seniora,
  • organizację pierwszego pruszkowskiego forum dla seniorów,
  • udział w Senioraliach w Krakowie.

Skład Młodzieżowej Rady Miasta Pruszkowa trzeciej kadencji (2019-2022):

Przewodnicząca Młodzieżowej Rady:

Karolina Szklarska

Wiceprzewodnicząca Młodzieżowej Rady:

Marcelina Turczyk

Wiceprzewodnicząca Młodzieżowej Rady:

Zuzanna Wyszomierska

Sekretarz Młodzieżowej Rady:

Konrad Grzegorczyk

Rzecznik Młodzieżowej Rady:

Wiktoria Włodarczyk

Radni Młodzieżowej Rady:

Julian Sebastian Dziełak

Zofia Dziewiecka

Alicja Ewa Godlewska

Klementyna Grzybowska

Kacper Jamiołkowski

Artur Adam Kienig

Aleksandra Kozłowska

Martyna Bożena Kwiatkowska

Julia Mędza

Wiktoria Miernik

Krzysztof Milke

Antonina Karolina Mioduszewska

Mikołaj Piotr Nawrocki

Oliwia Pawlicka

Patryk Pietrzak

Piotr Pławiak

Natalia Jolanta Ptaszek

Michał Radzki

Wiktoria Amelia Sęk

Adam Stanisław Słobodzin

Anna Szczegodzińska

Karolina Szklarska

Marta Szostak

Michał Tański

Marcelina Turczyk

 

W raportowanym roku uchwalono nowy statut Młodzieżowej Rady Miasta, w brzmieniu określonym w załączniku do Uchwały Nr LXII.589.2022 Rady Miasta Pruszkowa z dnia 29 września 2022 r. W przedmiotowym statucie określono m.in.:

  • liczbę radnych – od 7 do 50 członków,
  • cel działania Rady, którym jest kształtowanie postaw prospołecznych, obywatelskich, demokratycznych i patriotycznych,
  • zadania Rady, do których m.in. należy promowanie, inicjowanie i koordynowanie działań o charakterze społecznym, edukacyjnym, kulturalnym, sportowym, rekreacyjnym, ekologicznym i charytatywnym,
  • kompetencje Prezydium Rady, które składa się z Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego i Sekretarza,
  • prawa i obowiązki członków Rady.

 

W 2022 r. zakończyła się trzecia kadencja Młodzieżowej Rady Miasta Pruszkowa, wobec czego w drugiej połowie roku można było składać swoje kandydatury na kolejną kadencję. Zgodnie z przyjętymi zasadami kandydatem na Radnego mógł zostać każdy mieszkaniec Miasta, który w dniu wyborów miał ukończone 12 lat, ale nie skończył 18 roku życia.  

 

W ramach promocji postaw społecznych i obywatelskich Urząd Miasta podjął intensywne działania promujące udział młodzieży mieszkającej na terenie Miasta
w wyborach do Młodzieżowej Rady Miasta Pruszkowa. Na przełomie listopada i października 2022 r. Prezydent Miasta spotkał się osobiście z uczniami wszystkich szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych celem promowania udziału w wyborach oraz kandydowania do Młodzieżowej Rady Miasta.

 

Termin zgłaszania kandydatur mijał 2 grudnia 2022 r., natomiast wybory wyznaczono na dzień 10 stycznia 2023 r.

 

Głównym celem działania Rady jest kształtowanie postaw prospołecznych, obywatelskich, demokratycznych i patriotycznych, między innymi poprzez promowanie idei społeczeństwa obywatelskiego, integrację i współpracę środowisk młodzieżowych działających na terenie Miasta oraz rozpoznawanie i reprezentowanie interesów młodzieży wobec instytucji publicznych i pozarządowych.