Polityka społeczna
W celu wypełniania zadań z zakresu szeroko pojętej pomocy społecznej, Gmina opracowała i sukcesywnie realizuje szereg strategii oraz programów pomocowych, których głównym zadaniem jest poprawa jakości życia mieszkańców Miasta, w szczególności osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, częstokroć borykających się z różnego rodzaju trudnościami życiowymi, które mogą stanowić przeszkodę dla zaspokojenia podstawowych i wyższych potrzeb egzystencjalnych człowieka. W dalszej części przedstawiono dokumenty o zasadniczym znaczeniu w przedmiocie udzielania pomocy społecznej wraz ze stanem ich realizacji w roku 2022.
Ponadto zaprezentowano strategie i programy nakierowane na ochronę i poprawę stanu zdrowia mieszkańców Pruszkowa, jak i te, których głównym celem jest wsparcie codziennego życia np. rodzin wielodzietnych, osób w dojrzałym wieku lub polepszenie warunków zamieszkiwania.
Strategia Integracji i Rozwiązywania Problemów Społecznych dla Miasta Pruszkowa na lata 2016-2022
Celem głównym przedmiotowej Strategii jest:
Wzrost samodzielności życiowej: wzmocnienie zasobów własnych mieszkańców, poprawa warunków życia.
Na podstawie pogłębionej analizy opracowano cele szczegółowe odnoszące się do konkretniejszych obszarów problemów społecznych, w ramach których Gmina realizowała zadania pomocowe w 2022 r.
Poniżej przedstawiono cele szczegółowe wraz z działaniami podjętymi w 2022 r.:
- Minimalizowanie poziomu niesamodzielności życiowej mieszkańców (obszar – problem długotrwałej lub ciężkiej choroby).
Głównymi kierunkami działań były:
- rozpowszechnianie społecznej informacji dotyczącej miejsc udzielających wsparcia,
- rozwijanie wolontariatu osób dojrzałych,
- rozszerzanie sieci Ośrodków Aktywizacji Seniorów,
- zwiększenie zatrudnienia pracowników socjalnych i asystentów rodziny.
Trwające zagrożenie epidemiczne w przypadku osób starszych i niesamodzielnych wymusiło działania pomocowe skupione na zabezpieczeniu potrzeb życiowych podopiecznych w miejscu zamieszkania.
Korzystano ze zdalnych kanałów informacyjnych, głównie sieci teleinfromatycznej, w skład której wchodziły strony internetowe Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej (dalej: MOPS), Urzędu Miasta Pruszkowa oraz portale społecznościowe. Jednocześnie wykorzystywano tradycyjne źródła podawania wiadomości
w formie plakatów umieszczanych w siedzibie MOPS i na dostępnych nośnikach w przestrzeni miejskiej oraz dystrybuowano ulotki informacyjne.
Na terenie Gminy działało 7 Klubów dla osób w wieku podeszłym, w tym nowo otwarty w 2022 r. Klub SENIOR + przy ul. Kubusia Puchatka 11 oraz Klub Seniora funkcjonujący w ramach realizacji projektu Wesoły Senior przy ul. ks. Józefa 1.
W wolontariat zaangażowanych było 27 seniorów w wieku 60+.
Wsparciem mieszkańców zajmowało się 22 pracowników socjalnych, w tym: 8 specjalistów pomocy socjalnej, 2 asystentów rodziny oraz psycholog.
2. Aktywizowanie osób bezrobotnych do samodzielności na rynku pracy (obszar – problem bezrobocia).
Głównymi kierunkami działań były:
- kierowanie do prac społecznych osób bezrobotnych będących beneficjentami pomocy społecznej,
- moderowanie, w tym tworzenie, grup wsparcia dla osób długotrwale bezrobotnych,
- stała współpraca MOPS z Powiatowym Urzędem Pracy dotycząca podejmowania działań na rzecz aktywizacji osób długotrwale bezrobotnych,
- utworzenie i funkcjonowanie Punktu Porad Prawnych dla osób bezrobotnych.
Osobą odpowiedzialną za wdrażanie działań w wyżej wymienionym zakresie był koordynator pracy socjalnej z osobami bezrobotnymi.
W ciągu raportowanego roku koordynator udzielał osobom bezrobotnym porad i konsultacji, dzięki którym możliwe było podjęcie przez nie zatrudnienia.
Osoby bezrobotne korzystające z pomocy społecznej miały możliwość skorzystania z aktywizacji na rynku pracy poprzez wykonywanie prac społecznie użytecznych.
3. Poprawa funkcjonowania osób niepełnosprawnych w środowisku lokalnym (obszar – problem niepełnosprawności).
Głównym kierunkiem działań w ramach poprawy funkcjonowania osób niepełnosprawnych w środowisku lokalnym było zwiększenie dostępu osób niepełnosprawnych i ich rodzin do usług pomocowych.
W raportowanym roku pomocą usługową oraz specjalistycznymi usługami opiekuńczymi psychiatrycznymi objęto łącznie 159 osób, z czego większość korzystających ma orzeczony stopień niepełnosprawności.
W ramach funkcjonowania Punktu Informacyjno-konsultacyjnego prowadzono poradnictwo prawne, psychologiczne, dotyczące przemocy, wspierania rodzin oraz z zakresu uzależnień.
Część zajęć skierowanych do mieszkańców była prowadzona w formie zdalnej, która w latach ubiegłych była jedynym sposobem pozwalającym na uczestniczenie m.in. w kursach i warsztatach organizowanych przez Centrum Aktywności Lokalnej (dalej: CAL). Również w 2022 r. kontynuowano działania na rzecz aktywizacji i integracji społecznej osób dojrzałych za pośrednictwem grupy w mediach społecznościowych (Facebook) – Senior on-line. Zajęcia CAL
w sieci, w ramach której na przykład odbywały się:
- zajęcia artystyczne (39 spotkań ze średnią oglądalnością na poziomie 135 osób),
- prelekcje (8 prelekcji ze średnią oglądalnością na poziomie 94 osób),
- zajęcia gimnastyczne (dwa razy w tygodniu ze średnią oglądalnością na poziomie 115 osób),
- zajęcia wspomagające logiczne myślenie i kojarzenie (15 aktywności miesięcznie ze średnią oglądalnością na poziomie 200 osób).
Na koniec roku sprawozdawczego grupa liczyła łącznie 285 członków.
4. Wzmacnianie w rodzinach poczucia własnej sprawczości (obszar – problem bezradności opiekuńczo-wychowawczej i prowadzenia gospodarstwa domowego).
Głównymi kierunkami działań były:
- organizowanie warsztatów wychowawczych,
- prowadzenie mediacji dla rodzin potrzebujących wsparcia w zakresie rozwiązywania konfliktów,
- organizowanie akcji z zakresu profilaktyki uzależnień.
Rodzinom borykającym się z trudnościami m.in. w sferze opiekuńczo-wychowawczej, prowadzenia gospodarstwa domowego oraz załatwiania spraw urzędowych pomagało na stałe 2 asystentów rodziny. Tego rodzaju wsparciem objęto łącznie 19 rodzin. Ponadto udzielono 262 konsultacji psychologicznych.
Działania profilaktyczne polegały głównie na organizacji różnego rodzaju szkoleń i spotkań, również w ramach realizacji programów profilaktycznych. Były to między innymi:
- 4 programy profilaktyczne organizowane w placówkach oświatowych (łączna liczba uczestników wyniosła ponad 3000 osób), w tym Program Wzmacniania Rodziny (4 grupy po 12 rodzin),
- 2 edycje szkoleń dla nauczycieli w ramach Programu Unplagged (24 nauczycieli),
- wyjazd socjoterapeutyczny (7 rodzin),
- konferencja Używanie substancji psychoaktywnych przez młodzież z pruszkowskich szkół (łączna liczba uczestników około 100).
Jednym z podstawowych narzędzi monitorowania i ewaluacji wdrażania zapisów niniejszej Strategii jest corocznie sporządzana Ocena Zasobów Pomocy Społecznej Gminy Puszków.
Gminny Program Wspierania Rodziny dla Miasta Pruszkowa na lata 2022-2024
Głównym celem niniejszego Programu jest:
Stworzenie optymalnych warunków do wychowania dzieci
w środowisku rodziny biologicznej,
wspieranie rodzin dysfunkcyjnych w prawidłowym wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczej poprzez wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa, sprawczości i gotowości do zmian wpływających
na poprawę społecznego funkcjonowania rodziny,
podniesienie poziomu wiedzy na temat wychowania dzieci
oraz rozbudowanie instytucjonalnego systemu wsparcia.
Osiągnięcie celu głównego ma być możliwe dzięki realizacji zadań w ramach określonych celów szczegółowych, których ewaluacji dokonuje się na podstawie wartości przypisanych do poszczególnych działań wskaźników na koniec danego roku. W 2022 r. w wyniku wdrożenia odpowiednich działań pomocowych udało się zrealizować wskazane w Programie wskaźniki, które wraz z celami szczegółowymi oraz odpowiadającymi im zadaniami zostały przedstawione poniżej.
Przeciwdziałanie marginalizacji i degradacji społecznej.
Zadanie | Wartość wskaźnika osiągnięta w 2022 r. |
Wsparcie finansowe rodzin dostosowane do bieżących potrzeb w formie zasiłków | Liczba rodzin objętych pomocą: 705 – świadczenia pieniężne i niepieniężne, 162/miesięcznie – pomoc z funduszu alimentacyjnego, 1411 – pomoc w formie zasiłków rodzinnych. |
Umożliwienie korzystania z pomocy rzeczowej (art. gospodarstwa domowego, odzież) | Liczba rodzin objętych pomocą: 86 – paczki żywnościowe w ramach współpracy z Bankiem Żywotności (łącznie wydano 230 paczek), 50 osób – pomoc w formie przekazania odzieży z magazynu. |
Dofinansowanie dzieciom dożywiania w placówkach oświatowych | Liczba dzieci, którym opłacono wyżywienie w placówce oświatowej: 199. |
Organizowanie i finansowanie wypoczynku letniego dzieci | Liczba dzieci, które skorzystały z wypoczynku: 509 – program profilaktyczny Strażnicy Uśmiechu w ramach akcji Lato |
Wydawanie Karty Dużej Rodziny i pozyskiwanie nowych partnerów | Liczba wydanych Kart Dużej Rodziny: 424 |
Wspomaganie i organizowanie działań profilaktycznych i promujących wartości rodzinne | Organizacja festynów miejskich, w czasie których MOPS prezentował swoje zadania, obszary działania i zakres udzielanej pomocy rodzinnej, jednocześnie promując wartości rodzinne, zdrowy styl życia i formy rodzinnego spędzania czasu wolnego. |
Poradnictwo dla rodzin z problemem bezrobocia | Liczba konsultacji: 10 konsultacji, z czego 1 osoba podjęła pracę w ramach prac społecznie użytecznych. |
Poprawa jakości opieki sprawowanej przez rodziców i opiekunów prawnych dziecka
Zadanie | Wartość wskaźnika osiągnięta w 2022 r. |
Przydzielenie rodzinie asystenta rodziny | Liczba rodzin objętych wsparciem asystenta: 19. |
Udzielanie wsparcia psychologicznego oraz umożliwienie korzystania | Konsultacje, porady i wsparcie były udzielane w ramach funkcjonowania Punktu Informacyjno-konsultacyjnego oraz w siedzibie MOPS. |
Udzielanie pomocy w formie usług gospodarczych rodzinom, spełniającym kryteria zgodnie z ustawą Za życiem | Liczba rodzin korzystających ze wsparcia: 1 rodzina wychowująca dzieci z niepełnosprawnościami. |
Realizacja programów profilaktycznych w szkołach | Liczba realizowanych programów: Apteczka pierwszej pomocy emocjonalnej, Debata, Archipelag Skarbów. |
Udział pracowników socjalnych i asystentów rodzin w zespołach | Ze względu na ograniczenia związane z pandemią korespondencyjnie przekazywano informacje dotyczące sytuacji, z których 103 podopiecznych przebywało w pieczy zastępczej. |
Wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży oraz kształtowanie właściwych postaw społecznych
Zadanie | Wartość wskaźnika osiągnięta w 2022 r. |
Prowadzenie warsztatów dot. kompetencji społecznych | W ramach pracy indywidualnej z asystentami rodziny wsparciem w formie warsztatów objęto 19 rodzin. |
Współfinansowanie działalności placówek wsparcia dziennego i wspieranie inicjatyw w zakresie organizowania zajęć pozaszkolnych | Na terenie Miasta działają 3 placówki wsparcia dziennego dla dzieci Trzydniowy wyjazd dla 23 osób, w tym 7 rodziców, 13 dzieci i 3 osoby |
Poprawa jakości usług i wsparcia udzielanego rodzinie
Zadanie | Wartość wskaźnika osiągnięta w 2022 r. |
Zwiększenie zatrudnienia pracowników socjalnych i asystentów rodziny | MOPS w raportowanym roku zatrudniał 24 pracowników socjalnych |
Udział pracowników socjalnych i asystentów rodziny w szkoleniach | 22 pracowników MOPS wzięło udział łącznie w 24 szkoleniach. |
Poszerzenie zakresu pomocy dla rodzin wymagających wsparcia na mocy ustawy „Za życiem” | Liczba rodzin korzystających ze wsparcia:
|
Gmina odpowiada za realizację Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, w ramach którego udało się w raportowanym roku osiągnąć niżej wymienione wskaźniki. Co ważne podjęte działania, które przyczyniły się do realizacji przedmiotowych wskaźników są jednocześnie dowodem na realizację zadań w ramach Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie dla Miasta Pruszkowa na lata 2022-2027.
L.p. | Wskaźnik | Wartość |
1 | Liczba realizowanych gminnych programów przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie | 1 |
2 | Liczba zespołów interdyscyplinarnych | 1 |
3 | Liczba spotkań zespołu interdyscyplinarnego | 9 |
4 | Liczba funkcjonujących w danym roku grup roboczych | 58 |
5 | Liczba spotkań grup roboczych | 281 |
6 | Liczba punktów konsultacyjnych dla osób dotkniętych przemocą w rodzinie | 1 |
7 | Liczba osób dotkniętych przemocą w rodzinie, które skorzystały | 336 |
8 | Liczba opracowanych materiałów informacyjnych | 1 |
9 | Liczba wszczętych w danym roku procedur „Niebieskie Karty” | 40 |
10 | Liczba kontynuowanych w danym roku procedur „Niebieskie Karty” wszczętych w latach poprzednich | 18 |
11 | Liczba wypełnionych formularzy „Niebieska Karta-A” dokumentujących kolejne zdarzenie stosowania przemocy | 8 |
12 | Liczba rodzin objętych w danym roku działaniami w ramach procedury „Niebieskie Karty” | 58 |
13 | Liczba osób w rodzinach objętych w danym roku działaniami w ramach procedury „Niebieskie Karty” | 118 |
14 | Liczba osób doświadczających przemocy w rodzinie, objętych w danym roku działaniami w ramach procedury „Niebieskie Karty” | 59 |
15 | Liczba osób objętych procedurą „Niebieskie Karty”, wskazanych jako osoby stosujące przemoc w rodzinie | 59 |
16 | Liczba wypełnionych formularzy „Niebieska Karta-C” | 32 |
17 | Liczba wypełnionych formularzy „Niebieska Karta-D” | 34 |
18 | Liczba zakończonych procedur „Niebieskie Karty”, | 17 |
19 | Liczba zakończonych procedur „Niebieskie Karty”, | 35 |
20 | Liczba osób objętych pomocą w różnorodnych formach wsparcia | 152 |
21 | Liczba osób korzystających z porad za pośrednictwem środków komunikowania się na odległość | 152 |
22 | Liczba osób objętych pomocą w formie poradnictwa | 265 |
W raportowanym roku przyjęto ważny dokument stanowiący lokalną strategię w zakresie profilaktyki oraz minimalizacji szkód społecznych i indywidulanych wynikających z nadużywania alkoholu i narkotyków oraz podejmowania zachowań, które mogą prowadzić do uzależnienia, czyli Gminny Program Profilaktyki
i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Miasta Pruszkowa na lata 2022-2025 (stanowiący załącznik nr 1 do Uchwały Nr LV.527.2022 Rady Miasta Pruszkowa z dnia 31 marca 2022 r.). W nowo sporządzonym Programie duży nacisk położono na przeprowadzenie dogłębnej
i szczegółowej analizy społecznej środowiska oraz rozpoznania problemów w aspekcie sytuacji lokalnej. Takie podejście pozwala na zwiększenie prawdopodobieństwa podejmowania skutecznych działań pomocowych i profilaktycznych oraz zapewnienie wsparcia osobom borykającym się z trudnościami, których źródłem są uzależnienia.
W kolejnej tabeli przedstawiono zrealizowane w 2022 r. działania wraz z osiągniętymi wartościami wskaźników.
L.p. | Działanie | Wskaźniki |
CEL 1 Zapewnianie ciągłości świadczenia usług zdrowotnych dla osób uzależnionych i ich rodzin | ||
Zadanie 1 Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej dla osób uzależnionych i zagrożonych uzależnieniem, współuzależnionych oraz osób dotkniętych przemocą w rodzinach, w których występuje problem uzależnienia | ||
1 | Kontynuacja współpracy z zakładami leczenia odwykowego, m.in. poprzez realizację ponadpodstawowych programów psychoterapii leczenia osób uzależnionych i współuzależnionych | Terapia w placówkach leczenia odwykowego – 164 osoby |
Grupa terapeutyczna dalszego zdrowienia dla osób | ||
Zjazdy dla absolwentów podstawowego programu terapii uzależnienia od alkoholu – 96 godzin | ||
Grupa terapeutyczna dla osób współuzależnionych – 115 godzin | ||
2 | Udzielanie pomocy psychologicznej i psychoterapii dla osób z syndromem Dorosłych Dzieci Alkoholików | Terapia – 12 osób |
Sesje konsultacyjno-informatyczne – 12 godzin | ||
Sesje interpersonalnej grupy – 264 godziny | ||
Zadanie 2 Podejmowanie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osób uzależnionych od alkoholu, które powodują rozpad życia rodzinnego, demoralizację małoletnich, systematycznie zakłócają spokój i porządek publiczny, obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu | ||
1 | Przyjmowanie zgłoszeń o przypadkach wystąpienia nadużywania alkoholu | Postępowania prowadzone przez Miejską Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych – 48 |
Nowe zgłoszenia – 33 | ||
2 | Prowadzenie rozmów interwencyjno-motywacyjnych ze zgłoszonymi przez rodzinę lub instytucję osobami | Rozmowy interwencyjno-motywujące – 33 |
Rozmowy wspierająco-motywujące – 18 | ||
3 | Kierowanie osób, które nie zgłosiły się dobrowolnie na zdiagnozowanie | Skierowania na badania – 9 osób |
Opinie – 9 | ||
4 | Kierowanie wniosków do sądu | Wnioski skierowane do Sądu – 7 |
Zadanie 3 Udzielanie rodzinom w których występują problemy uzależnień szerokiej pomocy psychologicznej, psychospołecznej, prawnej, wsparcia w formie pomocy socjalnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie, przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i integrowanie | ||
1 | Prowadzenie Punktu Informacyjno-Konsultacyjnego, gdzie rodzinom | Konsultant ds. przeciwdziałania przemocy, w tym „Biały telefon” – 238 osób |
Pomoc prawna – 103 osoby | ||
Pomoc psychologiczna – 138 osób | ||
Konsultant ds. narkomanii – 189 osób | ||
Konsultant ds. rodziny – 24 osoby | ||
2 | Organizowanie szkoleń dla przedstawicieli placówek edukacji i instytucji działających w obszarze uzależnień oraz przemocy w rodzinach oraz finansowanie udziału w wybranych szkoleniach specjalistom | Szkolenie dla członków Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych – 4 osoby |
Szkolenie członków Zespołu Interdyscyplinarnego | ||
Szkolenie zewnętrzne pt. „Uzależnienie od Internetu i nowych technologii wśród dzieci i młodzieży – interwencja i profilaktyka” – 17 osób | ||
Szkolenie pt. „Przygotowanie Gminnego Programu Profilaktyki | ||
3 | Zaopatrywanie placówek oświatowych oraz Punktu Informacyjno-Konsultacyjnego w specjalistyczną prasę omawiającą zagadnienia profilaktyki uzależnień i materiały dydaktyczne | Prenumerata „Niebieska Linia” – 3 placówki |
Prenumerata czasopisma „Remedium” – 9 szkół podstawowych | ||
4 | Wspieranie edukacji osób pracujących zawodowo w systemie rozwiązywania problemów alkoholowych, narkomanii i problemów behawioralnych oraz w systemie edukacji poprzez prenumeratę oraz zakup specjalistycznych opracowań, czasopism, publikacji, zbioru przepisów jako pomocy dydaktycznych | Szkolenia w zakresie kompetencji zawodowych nauczycieli – 22 |
„Mediacje jako zapobieganie przemocy rówieśniczej” – 2 szkolenia (30 uczestników) | ||
Warsztaty profilaktyczno-edukacyjne z obszaru zapobiegania negatywnym skutkom spożywania alkoholu pn. „Jak ocalić skrzydła? Zagrożenie depresją u dzieci i młodzieży – profilaktyka zachowań destrukcyjnych. Wsparcie zdrowia psychicznego dzieci w wieku szkolnym i przedszkolnym” – łącznie 20 warsztatów | ||
5 | Udzielanie pomocy rodzinom, w których występuje problem uzależnień | Udzielone wsparcia finansowe – 93 rodziny (121 osób) |
Udzielone wsparcie usługowe – 11 rodzin (13 osób) | ||
6 | Dofinansowanie dożywiania, pomocy psychologicznej i edukacyjnej dla dzieci z rodzin dysfunkcyjnych objętych opieką i wychowaniem | Placówki wsparcia dziennego prowadzone przez TPD – 2 |
Świetlica socjoterapeutyczna – 40 dzieci | ||
Zajęcia socjoterapeutyczne – 3 grupy | ||
Trening Umiejętności Społecznych – 2 grupy (16 dzieci) | ||
Konsultacje psychologiczne dla rodzin dysfunkcyjnych | ||
Terapia logopedyczna dla rodzin dysfunkcyjnych – 48 godzin | ||
CEL 2 Wspieranie działań profilaktycznych, terapeutycznych i opiekuńczo – wychowawczych oraz socjalnych, skierowanych do młodzieży i dzieci, | ||
Zadanie 1 Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów uzależnień | ||
1 | Poszerzanie i udoskonalanie oferty, upowszechnianie oraz wdrażanie uniwersalnych programów profilaktycznych rekomendowanych | „Archipelag Skarbów” – 1154 uczestników |
„Debata” – 853 uczestników | ||
„Epsilon” – 996 uczniów | ||
„Program Wzmacniania Rodziny” – 4 grupy | ||
2 | Poszerzanie i udoskonalanie oferty, upowszechnianie oraz wdrażanie wskazujących i selektywnych programów profilaktycznych (np. programy streetworkerzy i partyworkerzy i programy wczesnej interwencji), rekomendowanych w ramach systemu rekomendacji programów profilaktycznych | Działania profilaktyczne na rzecz rodziców i wychowawców |
Warsztaty pn. „Pozytywna dyscyplina” – 5 grup dla nauczycieli | ||
Program profilaktyczny „Wygraj relacje w rodzinie” – 30 osób | ||
Konsultacje rodzicielskie w oparciu o autorski program | ||
3 | Dofinansowanie wypoczynku letniego oraz zimowego z programem profilaktycznym dla dzieci i młodzieży w zakresie organizacji różnych form zagospodarowania czasu wolnego, promujących zdrowy i aktywny styl życia | Wyjazd socjoterapeutyczny – 7 rodzin (7 rodziców i 13 dzieci) |
Program profilaktyczny „Strażnicy Uśmiechu” – 510 osób | ||
4 | Dofinansowanie zakupu nagród, materiałów edukacyjno-informacyjnych, gadżetów profilaktycznych, artykułów biurowych i spożywczych, niezbędnych do realizacji działań związanych z problemem uzależnień, profilaktyką oraz promocją zdrowia np. podczas organizowanych konkursów, turniejów, festynów, szkoleń, zajęć opiekuńczo – wychowawczych | Zakup artykułów biurowych i spożywczych, niezbędnych do realizacji działań związanych z problemem uzależnień w czasie organizowanych szkoleń przez MOPS |
5 | Zorganizowanie wydarzenia w ramach działań lokalnych dla rodzin zagrożonych dysfunkcją | Wydarzenie profilaktycznego pn. „Warsztaty gotowości” |
6 | Zorganizowanie lokalnej konferencji oraz warsztatów dotyczących problematyki uzależnień, których celem będzie wymiana doświadczeń oraz pogłębienie wiedzy na temat uzależnień | Konferencja nt. „Używania substancji psychoaktywnych przez młodzież z pruszkowskich szkół” – 100 osób |
7 | Zakup materiałów edukacyjnych o tematyce profilaktyki: broszur, plakatów, ulotek, kalendarzy kierowanych do różnych grup, w tym dla osób korzystających z poradnictwa w tematyce uzależnień oraz współrealizatorów programu | Informacyjne kalendarze profilaktyczne – 300 sztuk |
Plakaty – kalendarium dla instytucji działających w sferze profilaktyki – 60 sztuk | ||
Książki „Pozytywna dyscyplina” dla 44uczestników szkoleń | ||
Narzędzia (techniki) „Pozytywnej Dyscypliny” – 104 | ||
Broszury o tematyce uzależnień – 2 komplety | ||
8 | Systematyczne podnoszenie jakości realizowanych działań profilaktycznych poprzez organizowanie szkoleń dla realizatorów ww. działań | 4 szkolenia w zakresie przeszkolenia nauczycieli do realizacji programów:
|
9 | Wspomaganie działalności organizacji pozarządowych realizujących programy profilaktyczne dla osób i rodzin | Organizacje objęte wsparciem – 2 |
10 | Pokrywanie kosztów szkoleń omawiających zasady prawidłowego prowadzenia postępowań konkursowych i przetargowych w ramach wydatkowania środków publicznych – zlecania organizacjom pozarządowym realizacji zadań publicznych | „Jak prawidłowo wydatkować środki z opłat za sprzedaż alkoholu” – 2 osoby |
Szkolenie dla przedstawicieli samorządów gminnych nt. realizacji gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych – 2 osoby | ||
Zadanie 2 Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych, narkomanii | ||
1 | Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu poprzez wspieranie klubów abstynenta oraz innych form działań wspierających, poza terapią | Wyjazd rehabilitacyjno-integracyjny w ramach realizacji zadania publicznego zleconego organizacjom pozarządowym |
Rehabilitacyjne zajęcia rozwoju osobistego – 20 osób | ||
Socjoterapeutyczna grupa wsparcia dla członków rodzin osób uzależnionych – 10 osób | ||
Grupy wsparcia dla kobiet – 30 osób | ||
Warsztaty dla rodziców w zakresie kompetencji wychowawczych | ||
Forum abstynenckie dla mieszkańców i organizacji– 200 osób | ||
CEL 3 Dokonanie aktualnej diagnozy dot. problemów zagrożenia uzależnieniami od substancji psychoaktywnych i uzależnieniami behawioralnymi | ||
Zadanie 1 Diagnoza problemów związanych z uzależnieniami behawioralnymi, monitorowanie i ewaluacja Programu | ||
1 | Zebranie danych z instytucji i placówek oświatowych w Pruszkowie. Dane w zakresie: rynku napojów alkoholowych, leczenia odwykowego, używania substancji psychoaktywnych oraz korzystania z poradni uzależnień. Dane z instytucji i innych podmiotów: Punkt Informacyjno-Konsultacyjny, Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Straż Miejska, Komenda Powiatowa Policji, placówki wsparcia dziennego dla dzieci z rodzin dysfunkcyjnych, stowarzyszenia abstynenckie oraz placówki oświatowo-wychowawcze. |
Gmina realizując zadania wpisujące się w ramy Strategii Polityki Zdrowotnej dla Miasta Pruszkowa podejmuje działania nakierowane na polepszenie dobrostanu fizycznego, umysłowego i społecznego swoich Mieszkańców. Poniżej przedstawiono trzy główne cele Strategii wraz z odpowiadającymi im przedsięwzięciami zrealizowanymi w 2022 r.
Kierunki podejmowanych działań | Podjęte działania/liczba uczestników |
CEL 1 Budowa oraz wzmocnienie partnerstwa na rzecz opieki zdrowotnej Mieszkańców Pruszkowa | |
Aktywizacja seniorów i prowadzenie zajęć ogólnorozwojowych | Skorzystało 259 osób |
Działania edukacyjne dla seniorów | Skorzystało 497 osób |
Wspieranie aktywności seniorów | Funkcjonowanie 5 klubów seniora – 60 osób |
Zwiększenie aktywności fizycznej mieszkańców Pruszkowa | Turnieje i obozy sportowe – 1930 uczestników |
Zwiększenie aktywności fizycznej poprzez szkolenie dzieci i młodzież w różnych dyscyplinach sportowych | Szkolenia – 1372 uczestników |
CEL 2 Rozwój infrastruktury oraz poprawa stanu środowiska na terenie Pruszkowa | |
Poprawa stanu powietrza atmosferycznego na terenie miasta Pruszkowa | Dotacje celowe na wymianę nieekologicznych źródeł ciepła, |
Rozwój infrastruktury sportu i rekreacji na terenie miasta Pruszkowa | Budowa ścieżek rowerowych, ciągów pieszo-rowerowych. Budowa i modernizacja placów zabaw i siłowni zewnętrznych. |
CEL 3 Zwiększenie aktywności i świadomości mieszkańców Pruszkowa w zakresie zdrowia | |
Dystrybucja materiałów profilaktyki zdrowotnej na wydarzeniach miejskich (koperty życia, mini apteczki, ulotki) | |
Koordynowanie Punktu Szczepień Powszechnych | |
Promowanie bezpłatnych mobilnych punktów badań słuchu wykonywanych | |
Prowadzenie działań informacyjnych | Promowanie bezpłatnych badań mammograficznych wykonywanych na terenie miasta Pruszkowa |
Prowadzenie działań informacyjnych oraz edukacyjnych nt. szkodliwości spożywania alkoholu | Zakup 3000 egzemplarzy czasopism o tematyce profilaktyki uzależnień od alkoholu |
Prowadzenie gabinetów pielęgniarskich w szkołach | W każdej szkole podstawowej działał gabinet pielęgniarski |
Przekazanie do publicznego użytku automatycznych defibrylatorów zewnętrznych AED wraz z niezbędnym wyposażeniem | |
Przeprowadzenie rozszerzonych badań bilansowych za pomocą Elektronicznego Systemu Medycyny Szkolnej | |
Przeprowadzenie szkoleń dla nauczycieli oraz konsultacje rodzicielskie dla rodziców rozwijające umiejętności wychowawcze | „Pozytywna dyscyplina” – 45 uczestników |
Przeprowadzenie szkoleń dla nauczycieli w zakresie kompetencji wychowawczych | „Wspólne kroki w cyberświecie”, „Pozytywna dyscyplina”, „Mediacje”, „Uzależnienie od Internetu i nowych technologii”. Łączna liczba uczestników – 106 osób. |
Przeprowadzenie szkoleń z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej | |
Przeprowadzenie warsztatów rozwijających umiejętności wychowawcze dla rodziców | „Pozytywna dyscyplina”, „Wygraj relacje”, konsultacje on-line. Łączna liczba uczestników – 316 osób. |
Realizacja ogólnopolskiego programu profilaktyki czerniaka | |
Realizacja ponadpodstawowych programów psychoterapii leczenia osób uzależnionych | Programem objęto 164 osoby. |
Realizacja programów profilaktyki zdrowotnej | „Strażnicy Uśmiechu” – 510 uczestników. „Archipelag Skarbów” – 1154 uczestników. „Debata” – 853 uczestników. „Epsilon” – 996 uczestników. „Unplugged” – 24 uczestników. „Przyjaciele Zippiego” – 36 uczestników. „Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej” – 32 uczestników. Łączna liczba uczestników – 3605 osób. |
Udostępnienie możliwości bezpłatnego korzystania z leczenia stomatologicznego dzieciom z pruszkowskich szkół podstawowych | W ramach funkcjowania gabinetustomatologicznego w Szkole Podstawowej nr 10 |
W ramach realizacji Strategii Ochrony Zdrowia Psychicznego dla Miasta Pruszkowa na lata 2019-2022 podjęto szereg działań, które odpowiadały trzem głównym celom strategicznym.
Pierwszy z nich dotyczy promocji zdrowia psychicznego i zapobiegania zaburzeniom psychicznym, m.in. poprzez zwiększenie aktywności fizycznej Mieszkańców. Chcąc zwiększyć poziom wiedzy, świadomości i zakres profilaktyki dotyczący dobrostanu psychicznego w ciągu 2022 r. zrealizowano niżej wymienione działania:
- oferowano poradnictwo na rzecz osób doświadczających przemocy oraz dysfunkcji w rodzinie – pomoc prawna, pomoc psychologiczna, wsparcie konsultanta ds. przeciwdziałania przemocy i konsultanta ds. rodziny,
- podejmowano akcje nakierowane na podnoszenie świadomości środowiska lokalnego na temat zdrowia psychicznego,
- zorganizowano Pruszkowski Dzień Zdrowia Psychicznego pod hasłem: „Porozmawiajmy bo warto”,
- zrealizowano szereg programów profilaktycznych,
- w ramach codziennego funkcjonowania klubów seniora przeprowadzono zajęcia na temat zdrowego stylu życia.
W ramach realizacji drugiego celu niniejszego Programu podjęto działania polegające możliwości korzystania przez Mieszkańców ze specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi, co było równoważne z zapewnieniem osobom z zaburzeniami psychicznymi zarówno opieki zdrowotnej, jak i innych form opieki i pomocy niezbędnych do życia w środowisku rodzinnym i społecznym.
Ostatnim obszarem podejmowanych działań było udzielanie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dzieciom, rodzicom i nauczycielom,
co w raportowanym roku było realizowane poprzez:
- wdrożenie w życie programów skierowanych do dzieci i młodzieży borykających się z trudnościami emocjonalnymi,
- wdrożenie w życie programów skierowanych do nauczycieli i rodziców,
„Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej”, - upowszechnianie wiedzy na temat zdrowia psychicznego.
W związku z tym, że 2022 r. był ostatnim rokiem obowiązywania przedmiotowego dokumentu, podjęto niezbędne prace w celu sporządzenia nowej Strategii Ochrony Zdrowia Psychicznego.
Ostatnim obszarem z zakresu działań pomocowych oraz poprawiających dobrostan Mieszkańców Gminy była realizacja Programu Posiłek w szkole i w domu, w ramach którego dążono do zaspokajania potrzeb związanych z odżywianiem się. Poniżej przedstawiono poszczególne wskaźniki służące monitorowaniu zrealizowanych zadań wraz z ich wartościami w raportowanym roku.
L.p. | Wskaźnik | Wartość |
1 | Rzeczywista liczba osób objętych wsparciem | 416 |
2 | Liczba osób korzystających z posiłków | 129 |
3 | Liczba osób korzystających z zasiłku celowego | 346 |
4 | Łączna liczba placówek prowadzących dożywianie | 10 |
5 | Liczba placówek prowadzących dożywianie – szkoły | 9 |
6 | Liczba punktów żywieniowych – stołówki | 10 |
7 | Łączny koszt realizacji Programu | 261 630,00 zł |
8 | Środki własne Gminy związane z realizacją Programu | 139 400,00 zł |
Pomoc w formie zasiłku celowego | ||
1 | Liczba rodzin | 187 |
2 | Liczba osób w rodzinach | 346 |
3 | Liczba świadczeń | 319 |
4 | Łączna kwota świadczeń | 138 767,00 zł |
5 | Środki własne Gminy związane ze świadczeniami | 60 700,00 zł |
Pomoc w formie posiłku | ||
1 | Liczba osób korzystających z posiłku | 129 |
2 | Liczba osób korzystających z posiłku w formie pełnego obiadu | 129 |
3 | Liczba rodzin | 92 |
4 | Liczba osób w rodzinach | 256 |
5 | Liczba wydanych posiłków | 10 955 |
6 | Łączna kwota przeznaczona na posiłki | 122 863,00 zł |
7 | Środki własne Gminy przeznaczone na posiłki | 78 700,00 zł |
Ogółem wszystkich osób korzystających z pomocy w formie posiłków w 2022 r. było 329 osób, w tym 199 dzieci i 130 osób dorosłych, z tego część korzystała
z posiłków w ramach Programu posiłek w szkole i w domu.
Gmina co roku opracowuje Ocenę Zasobów Pomocy Społecznej. Zgodnie z wnioskami końcowymi zawartymi w niniejszym dokumencie za rok 2022, dominującymi problemami, a jednocześnie wyzwaniami stojącymi przed władzami samorządowymi w zakresie pomocy społecznej, są kwestie związane z jakością życia osób starszych, samotnych, długotrwale chorych i niepełnosprawnych oraz rodzin borykających się z trudnościami opiekuńczo-wychowawczymi. Podejmowania dalszych działań wymagają kwestie związane ze zwiększeniem bazy usług socjalnych w postaci placówek wsparcia dziennego, usług opiekuńczych oraz aktywizacji seniorów. W drugim obszarze problemowym powinno podejmować się dalszy rozwój usług wspierających w postaci asystenta rodziny oraz tworzyć nowe formy wsparcia poprzez rozwój systemu rodzin wspierających i wzrost liczby działań skierowanych bezpośrednio do dzieci w formie „pedagogów ulicy”.