Edukacja

Gmina w roku szkolnym 2021/2022 była organem prowadzącym dla:

9 szkół podstawowych, w tym:

  • 3 szkół z oddziałami integracyjnymi i 1 szkoły z oddziałami sportowymi,
  • w 8 szkołach funkcjonowały oddziały przedszkolne.

16 przedszkoli, w tym 1 z oddziałami integracyjnymi.


 

W szkołach podstawowych naukę w analizowanym roku pobierało łącznie 5781 uczniów, z czego:

  • 181 w klasie „0”,
  • 2180 w klasach I – III,
  • 3420 w klasach IV – VIII.

Największą szkołą podstawową pod względem liczby uczniów była Szkoła Podstawowa Nr 2 przy ul. Jasnej 2 (1146 uczniów – blisko 20% wszystkich uczniów), natomiast najmniejszą Szkoła Podstawowa Nr 1 przy ul. Topolowej 10 (401 uczniów – niespełna 7% wszystkich uczniów).

Łączna liczba nauczycieli w roku szkolnym 2021/2022 wyniosła 599, pracujących na 576,80 etatach. Z uwzględnieniem poziomu awansu zawodowego najliczniejszą grupę stanowią nauczyciele dyplomowani (292 nauczycieli – 49%), w dalszej kolejności są nauczyciele kontraktowi (149 nauczycieli – 25%)
i nauczyciele mianowani (139 nauczycieli – 23%). Natomiast najmniej jest nauczycieli stażystów (19 nauczycieli – 3%).

Egzaminy ósmoklasistów w szkołach podstawowych odbyły się w dniach od 24 do 26 maja 2022 r. Łącznie egzamin zdawało 717 uczniów. Średnie wyniki uczniów pruszkowskich szkół prezentowały się następująco:

 

 

Pruszków

Powiat

Województwo

Polska

Język polski

65%

68%

64%

60%

Matematyka

60%

68%

62%

57%

Język angielski

73%

78%

72%

67%

Uczniowie o szczególnych potrzebach edukacyjnych byli objęci szerokim zakresem pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W 4 szkołach podstawowych
i 5 przedszkolach miejskich funkcjonowały pracownie integracji sensorycznej, które swoją opieką obejmowały dzieci ze wszystkich placówek miejskich.
W przypadku Integracyjnego Przedszkola Miejskiego Nr 5 pracowania integracji sensorycznej na co dzień opiekuje się podopiecznymi uczęszczającymi do przedmiotowej placówki. Łączna liczba uczniów z orzeczeniem w roku szkolnym 2021/2022 wyniosła 295 dzieci. Natomiast 12 uczniów realizowało nauczanie indywidualne, a 19 uczniów realizowało zindywidualizowaną ścieżkę kształcenia. Kadra zapewniająca wsparcie w codziennym funkcjonowaniu dzieci
w placówkach miejskich liczyła:

  • 60 nauczycieli wspomagających,
  • 12 pedagogów,
  • 10 psychologów,
  • 9 logopedów,
  • 8 terapeutów integracji sensorycznej.

Przykładowymi działaniami podejmowanymi na rzecz uczniów wymagających wsparcia w roku szkolnym 2021/2022 były: TUS (trening umiejętności społecznych), zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne, biofeedback oraz zajęcia rewalidacji. Ponadto szkoły podstawowe współpracowały zarówno z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Miejskim Ośrodkiem Pomocy, Policją oraz Strażą Miejską, jak i rodzicami oferując im wsparcie w formie rozmów, warsztatów i konsultacji.

Każda ze szkół podstawowych na terenie Pruszkowa podjęła szereg działań rozwijających zainteresowania oraz dalsze wspieranie w rozwoju uczniów szczególnie zdolnych. Poza indywidualną pracą z uczniami zgodną z ich potrzebami, szkoły prowadziły różnego rodzaju koła przedmiotowe i zainteresowań,
w tym polonistyczne, matematyczne, plastyczne i szachy. Ważnym elementem były również przygotowania do konkursów przedmiotowych i olimpiad.
W niektórych placówkach lekcje były prowadzone przez pracowników między innymi Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Placówki oświatowe w ramach swojej codziennej pracy organizowały szereg działań na rzecz uczniów należących do mniejszości narodowych
i cudzoziemców
. W szczególności opieką instytucjonalną należało objąć dzieci przybyłe z obszaru objętej wojną Ukrainy. Jednymi ze standardowych działań były zajęcia z języka polskiego dla cudzoziemców. Dodatkowo niektóre szkoły podstawowe zatrudniały nauczycieli ze znajomością języka ukraińskiego, asystenta nauczyciela oraz pedagoga z Ukrainy w celu poprawienia warunków nauki uczniów. Na wyróżnienie zasługują również inicjatywy, których celem było pozyskanie wyprawek szkolnych.

Jednym z zadań Gminy jest organizacja dowozu uczniów z niepełnosprawnościami posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Rodzice mogą wybrać jedną z form pomocy: dowóz zbiorowy lub indywidualny realizowany przez opiekunów. Z pierwszej z form – transportu zbiorowego – w analizowanym roku korzystało 95 dzieci, natomiast z drugiej – transportu indywidualnego – 45 uczniów. Łączny koszt związany z dowozem uczniów do szkół wyniósł blisko
1,2 mln zł.

W ramach udzielania pomocy materialnej uczniom w analizowanym roku przyznano: 

  • 196 stypendiów szkolnych na kwotę 97 tys. zł,
  • 7 uczniom zasiłki szkolne na kwotę blisko 3 tys. zł.

Ponadto uczniowie wszystkich klas otrzymali darmowe podręczniki i inne zeszyty ćwiczeń.

Placówki oświatowe otrzymały dofinansowanie kosztów kształcenia 44 pracowników młodocianych w wysokości około 319 tys. zł.

Uczniowie pruszkowskich szkół podstawowych za wybitne osiągnięcia naukowe, sportowe i artystyczne mogą otrzymać Stypendium Prezydenta Miasta Pruszkowa będące pomocą materialną o charakterze motywacyjnym. W roku szkolnym 2021/2022 łącznie przyznano 58 stypendiów na łączną kwotę ponad
76 tys. zł (wysokość stypendiów wynosiła 500 zł, 1000 zł i 1500 zł), w tym:

  • 21 stypendiów za wyniki w nauce,
  • 18 stypendiów za osiągnięcia sportowe,
  • 19 stypendiów za osiągnięcia artystyczne.

Szkoły podstawowe organizowały szereg dodatkowych aktywności w ramach bezpłatnych, otwartych dla każdego ucznia zajęć pozalekcyjnych. Wszystkie zajęcia były realizowane przez nauczycieli zatrudnionych w szkołach w ramach pensum. Wybór zajęć pozalekcyjnych był bardzo szeroki, od kół przedmiotowych po zajęcia sportowe oraz warsztaty rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne. Na wyróżnienie zasługują te mniej sztampowe, jak na przykład: spotkania redaktorskie, Klub Przedsiębiorcy, Kółko kodowania oraz wspierające wolontariat.


 

Łączna liczba dzieci korzystających z miejsc w placówkach wychowania przedszkolnego w 2022 r. była na poziomie blisko 2 tys. Co ważne, liczba chętnych znacznie przekraczała możliwości placówek miejskich.  W związku z czym, ogłoszono konkurs na realizację zadania publicznego z zakresu wychowania przedszkolnego dla niepublicznych podmiotów, w wyniku którego zapewniono 398 miejsc w 18 placówkach tego typu. Ostatecznie każdy wniosek o przyjęcie do przedszkola mógł zostać rozpatrzony pozytywnie.

Liczba nauczycieli pracujących w przedszkolach miejskich w roku szkolnym 2021/2022 wyniosła łącznie 217, z czego najwięcej osób było zatrudnionych
w Przedszkolu Miejskim Nr 13 (26 nauczycieli) i Przedszkolu Miejskim Nr 1 (24 nauczycieli), a najmniej w Przedszkolu Miejskim Nr 3, 4, 6 oraz 7 (po 10 nauczycieli). Liczba nauczycieli na poszczególnych poziomach awansu zawodowego wygląda następująco:

  • 23 stażystów,
  • 79 nauczycieli kontraktowanych,
  • 68 nauczycieli mianowanych,
  • 47 nauczycieli dyplomowanych.

Poza publicznymi miejscami opieki przedszkolnej na terenie Miasta działało 18 przedszkoli niepublicznych i 14 niepublicznych punktów przedszkolnych, do których łącznie uczęszczało 1,2 tys. dzieci, z czego blisko 950 do przedszkoli, a ponad 250 do punktów przedszkolnych.


 

W roku szkolnym 2021/2022 zakończył się międzyprzedszkolny projekt z zakresu edukacji regionalnej „Pruszków poznasz – polubisz”. Na podsumowanie projektu wydana została książka o takim samym tytule jak nazwa projektu. Książka skierowana jest do dzieci i prezentuje cały przebieg projektu. Jest ona dostępna w Bibliotece Narodowej, w wielu bibliotekach w całej Polsce, Książnicy Pruszkowskiej im. Henryka Sienkiewicza oraz we wszystkich jej filiach. Książkę otrzymały również wszystkie placówki oświatowe z Pruszkowa. Ponieważ projekt „Pruszków poznasz – polubisz” cieszył się ogromnym zainteresowaniem
to w ramach kontynuacji międzyprzedszkolnej współpracy od stycznia 2022 r. we wszystkich pruszkowskich przedszkolach rozpoczęty został ogólnopolski projekt z zakresu edukacji regionalnej „Pruszków ze Żbikiem poznasz – polubisz”. Patronem projektu był Prezydent Miasta Pruszkowa. Celem projektu było:

  • przybliżenie dzieciom wiedzy o Mieście Pruszkowie oraz ojczyźnie,
  • promocja Pruszkowa,
  • integracja ze środowiskiem lokalnym oraz nawiązanie regionalnej oraz ogólnopolskiej współpracy z przedszkolami.

W ramach projektu odbywały się cyklicznie konkursy. Jednym z nich był konkurs plastyczny „Herb Pruszkowa”.

W ramach projektu przedszkola pruszkowskie nawiązały współpracę z przedszkolami w całym kraju. Każde przedszkole z innym województwem. Zaproszone do projektu przedszkola otrzymały m.in. maskotkę Żbika oraz książkę „Pruszków poznasz
– polubisz”.


 

Placówki miejskie w ramach realizowania swoich obowiązków, w tym organizowania wydarzeń dla swoich podopiecznych, w ciągu całego roku szkolnego 2021/2022 prowadziły współpracę z wieloma organizacjami pozarządowymi, instytucjami, uczelniami oraz rodzicami. Spośród licznych, podejmowanych działań
i zrealizowanych przedsięwzięć na wyróżnienie zasługują:

  • współpraca z MOPS oraz Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w zakresie pomocy dzieciom borykającym się z różnego rodzaju trudnościami,
  • współpraca ze Strażą Miejską, w ramach której odbywały się zajęcia z zakresu bezpieczeństwa,
  • współpraca z Książnicą Pruszkowską, w ramach której odbywały się zajęcia biblioteczne, konkursy oraz czytanie książek,
  • współpraca z Radami Rodziców oraz rodzicami w kwestii organizacji wielu aktywności, które miały miejsce w przedszkolach,
  • współpraca z Klubem Gaja, w ramach której zorganizowano „Święto drzewa w przedszkolu”,
  • współpraca z Auraeko, w ramach której przeprowadzono zbiórkę elektroodpadów,
  • współpraca z organizacjami działających na rzecz zwierząt, w ramach których przeprowadzono zbiórki niezbędnych rzeczy dla zwierząt przebywających
    w schroniskach.

Dodatkowo przedszkola miejskie w ramach współpracy z uczelniami wyższymi umożliwiały odbywanie praktyk studenckich. Zrealizowanie wielu projektów było możliwe również dzięki wzajemnej współpracy pojedynczych przedszkoli miejskich działających na terenie Miasta (np. udział przedszkolaków w festiwalach
i konkursach).


 

W związku z letnią przerwą wakacyjną miejskie jednostki oświatowo-wychowawcze zapewniają ofertę zagospodarowania czasu dla dzieci, które przebywają
w Mieście. Przedszkola miejskie pełnią miesięczne dyżury wakacyjne. W lipcu 2022 r. dyżur pełniło 6 placówek (895 zgłoszonych dzieci), natomiast w sierpniu 2022 r. 9 placówek (891 zgłoszonych dzieci). Natomiast uczniowie szkół podstawowych od dnia 27 czerwca do dnia 26 sierpnia 2022 r. mogli brać udział
w zajęciach zorganizowanych w ramach akcji „Lato w Mieście”. Nadrzędnym celem akcji było zapewnienie bezpiecznego i atrakcyjnego wypoczynku w miejscu zamieszkania. Zajęcia były organizowane w siedzibach 8 pruszkowskich szkół podstawowych, a ich łączna liczba uczestników przekroczyła 1 tys. dzieci. Uczniowie mieli zapewnioną opiekę od godziny 8.00 do 16.00 wraz z wyżywieniem. Poza aktywnościami sportowo-rekreacyjnymi, dzieci brały udział
m.in. w zajęciach z robotyki, warsztatach artystycznych, warsztatach ekologicznych oraz całodniowych wycieczkach (np. do Józefowa i Warszawy).
Łączny koszt akcji wyniósł ponad 300 tys. zł, natomiast opłata dla rodziców za udział w półkoloniach wynosiła 200 zł.


 

Opiekę najmłodszym Mieszkańcom Pruszkowa, czyli dzieciom do lat 3, zapewniają 3 żłobki miejskie.

Łączna liczba dzieci korzystających z oferty żłobkowej w roku szkolnym 2021/2022 wyniosła 300, przy liczbie opiekunów na poziomie 40  osób. Najwięcej dzieci znajduje się pod opieką Żłobka Nr 3 z siedzibą przy ul. Jarzynowej 21 (120 dzieci).